fbpx

Individuele mindfulness training
in Huizen

Gooi jij voor de zoveelste keer met de deur?
Sta je te schreeuwen tegen je kinderen?
Loop je telkens achter de feiten aan?
Is jouw leven meer op de ander gericht dan op jezelf?
Is er weinig ruimte voor spontane acties?
Heb je een hoge ademhaling?

Individuele mindfulness training is geschikt voor ieder mens

Een mindfulness training is geschikt voor mensen die het gevoel hebben geen of minder controle te hebben over hun emoties, het lichaam en het leven. Mensen die het gevoel hebben overspannen te zijn of in een burn-out zitten. Maar een mindfulness training is ook voor mensen die nieuwsgierig zijn, bewuster willen leven of gewoon iets uit willen proberen.

“Mindfulness training is een cadeau voor ieder mens
het is een cadeau niet voor even, maar voor heel je leven”.

Mindfulness is iets voor jou als je

minder wil piekeren

beter wil slapen

makkelijker wil ontspannen

beter je grenzen aan wil geven

minder stress wil hebben

meer zelfvertrouwen wil hebben

meer wil genieten van de kleine dingen

bewust wil zijn van dit moment

vanuit rust op het gedrag van een ander wil reageren  

beter wil omgaan met moeilijke situaties

meer positiviteit

minder last wil hebben van stemmingswisselingen

in het nu wil zijn

meer wil focus hebben

meer mildheid en liefde naar jezelf toe wil hebben

contact wil hebben met je gevoel en emoties

meer concentratie wil hebben

bewust wil reageren

rustiger wil reageren op de ander

Wat is mindfulness

 We hebben allemaal wel ervaring met volledig aanwezig zijn. Bijvoorbeeld bij een prachtige zonsondergang, een lied of een andere intense ervaring. Onze geest is stil en we zijn er met onze volle aandacht bij. Zo’n ervaring past bij mindfulness. Want mindfulness betekent letterlijk: volledig bewust zijn van de huidige ervaring. Ook wel te vertalen met de woorden ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’.

“Mindfulness betekent: leven in volledige aandacht”. 

Waar je aandacht is, daar ben je. Mindfulness gaat over de kunst om aanwezig te zijn in het hier en nu. Met mindfulness leef je intenser en bewuster. Door te leren je aandacht te sturen, leer je afstand te nemen van de spinsels in je hoofd. Je hoofd wordt rustiger en daardoor kun je je beter concentreren en gemakkelijker ontspannen. Hierdoor leer je bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren.

Het klinkt simpel, maar je zult tijdens het uitvoeren van de mindfulness oefeningen ontdekken dat dit nog best moeilijk is. Onze geest is gewend om over het verleden na te denken, te plannen voor de toekomst en om kritisch te zijn. Hier zijn we ons alleen niet altijd van bewust; dit gebeurt automatisch.

Op een normale dag gaan heel veel dingen automatisch. Dit is natuurlijk heel handig, want daardoor kun je meerdere zaken tegelijk doen. Maar het haalt ons wel uit ‘dit’ moment. Stel jezelf eens de volgende vraag: op welke manier poets ik mijn tanden? Of: wat is de smaak van het beleg op mijn brood? Hier zijn we ons vaak nauwelijks van bewust. Het poetsen van je tanden en het eten van een boterham gaat automatisch en heeft niet meer onze volledige aandacht.

Een individuele mindfulness training heeft niet als doel om je beter te voelen,
maar dat je beter gaat voelen…

De individuele mindfulness training

Er bestaan twee soorten mindfulness trainingen voor volwassenen: de Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) en de Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR). Bij Aandacht voor jezelf kun je de MBSR training volgen.
Mindfulness (MBSR) is een 8-weekse training, waarbij je leert omgaan met stressvolle situaties, zowel op het werk als in je privé-leven, waarbij je de automatische patronen leert herkennen en tools ontvangt om hiermee om te gaan. Daarnaast word je uitgenodigd om daar op een bewuste manier op te reageren. Hierdoor leer je om vanaf een afstand te kijken naar de hersenspinsels (gedachten of het bla, bla in je hoofd).
Door het creëren van deze afstand wordt je geest ook rustig. Vanuit deze rust kun je beter contact maken met je gevoelens, je lichaam en leer jij je grenzen beter kennen. Door deze bewustwording, inzichten en intensieve training zal het leven intenser aanvoelen.

De mindfulness oefeningen zijn gebaseerd op Boeddhistische meditatietechnieken. Deze zijn door Jon Kabat-Zinn ontwikkeld voor de Westerse maatschappij. De oefeningen worden wekelijks herhaald en hebben verschillende thema’s zoals: Het leren opmerken van de automatische piloot, contact maken met ons lichaam, jouw reactie op moeilijke situaties en wat je daaraan zou kunnen veranderen.

Steeds meer onderzoeken bevestigen dat mindfulness beoefening werkt voor vele mensen met verschillende achtergronden. Ik heb een aantal interessant onderzoeken en artikel onderaan de pagina toegevoegd.

Hoe ziet de training eruit
invidueel en volledig afgestemd op jou proces
8 bijeenkomsten van 90 minuten per week
bij mij in de praktijk in Huizen of online
je ontvangt een compleet werkboek met theorie en oefeningen
door mijzelf ingesproken persoonlijke mindfulness meditaties

Om het beste resultaat uit de training te kunnen halen, wil ik je adviseren om dagelijks te mediteren en met de mindfulness oefeningen bezig te zijn. Denk hierbij aan gemiddeld tussen de 30 a 60 minuten per dag. Het is een intensieve training waarbij er ruimte en inzet voor eigen beoefening wordt gevraagd.

 

“Veel mensen geven aan dat mindfulness hen een intenser en gelukkiger
leven heeft gegeven, ze kunnen zich beter ontspannen,
contact maken met het lichaam en de gevoelens.
Ze voelen zich een krachtiger persoon na de training”.

Onderzoeken naar mindfulness

Onderzoek laat zien dat een mindfulness training zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en dat het positieve veranderingen in het brein brengt. Ook transformeert mindfulness de manier waarop iemand naar zichzelf en na de wereld kijkt en hoe daar vervolgens op wordt gereageerd. Hierdoor is mindfulness voor mensen een mooie tool om aan te leren en toe te passen in het dagelijks leven.

Ik heb een selectie gemaakt van een aantal onderzoeken over de effecten van mindfulness. Klik op het onderzoek om het artikel te lezen.

onderzoek 1: Onderzoek naar de positieve effecten van Mindfulness.

onderzoek 2: The neuroscience of mindfulness meditation.

onderzoek 3: Hoe past het Mindfulness programma in deze samenleving.

onderzoek 4: De effecten van Mindfulness 

onderzoek 5: Werkt Mindfulness 

Meer onderzoeken zijn te vinden op de website van Radboud Centrum voor Mindfulness.

 

Investering en vergoeding voor de individuele mindfulness training in het Gooi

De individuele mindfulness training heeft als investering in jou persoonlijke ontwikkeling € 900,- euro. Bij dit bedrag in zit de gehele 8 weekse mindfulness training van 90 minuten per week, een compleet werkboek en persoonlijke meditaties. Samen af te stemmen wanneer en hoelaat we de bijeenkomsten plannen.

Het fijne is dat Aandacht voor jezelf lid is van de VMBN (vereniging voor mindfulness based trainers). Heb je een verwijzing van de huisarts voor bijvoorbeeld stress en burnout klachten? Dan wordt de training mindfulness in ieder geval (deels) vergoed bij een aanvullende verzekering. Check hoeveel jouw verzekering vergoed op de zorgwijzer.

Lieve woorden

Ik ken Daphne persoonlijk al heel veel jaren.
Het is een prachtige persoonlijkheid, en brengt de mij zoveel in dit leven.

Afgelopen jaar ben ik de individuele mindfulness training begonnen bij Daphne. Ze straalt zoveel rust uit dat dat opzich al een kado is. Individuele mindfulness training is haar op het lijf geschreven.

Ze begeleid je erg goed, en helpt je stap voor stap in de training. Ik heb geleerd om stress los te laten en dat meditatie mij helpt om te voelen hoe het met mij gaat

Ik heb er veel van geleerd en heeft mij veel handvatten gegeven om meer in balans te blijven.
Echt een cadeau voor je persoonlijke ontwikkeling!

Via de huisarts kreeg ik de tip om een individuele mindfulness training te gaan volgen. Na de eerste weken moederschap merkte ik dat al mijn energie op ging aan de verzorging van onze kleine man (wat de natuur vast met een bewuste keuze zo heeft geregeld). Op een gegeven moment lukte het mij alleen niet meer voor mezelf te zorgen. Angst, spanning, stress en onzekerheid namen alles van me over. Voor mijn moederschap had ik alle energie van de wereld, volgde in mijn gevoel en kon de wereld aan. De negatieve spiraal waar ik mij in bevond was niks voor mij. Ik kwam bij Daphne terecht, dit voelde als thuis komen. Na een aantal trainingen begon ik weer lekker in mijn vel te zitten. Het evenwicht van mediteren, theorie en opdrachten maakte dat ik snel uit de negatieve spiraal kwam en handvatten kreeg om weer naar mijn gevoel te luisteren. Maar vooral weer voor mezelf te zorgen, te houden om wie ik ben en mijn kwaliteiten weer te kunnen zien.

Het fijne vind ik dat er ook wordt gekeken hoe je in de toekomst deze spiraal kan herkennen om te voorkomen er in te blijven hangen.

Daphne zet je aan het denken maar leert je ook het denken uit te zetten. Helpend voor op mijn werk, in het moederschap maar ook bij mijn relatie.
Niks is meer waard dan jezelf weer kunnen zijn en plezier halen uit elke dag die je leeft.